
Bohové reklamy: David Lynch
09:58 | 12.04.2012 |

David Lynch. Filmař, jehož jméno zná snad každý. Počet jeho fanoušků je skoro stejně velký jak počet lidí, kteří nemohou jeho filmy vystát. Ať už se řadíte k jakékoliv skupině, nejspíš uznáte, že Lynch nenechává nikoho chladným a že i když je občas (vlastně dost často) poměrně složité proniknout do jeho filmů, minimálně vizuálně jde vždycky o prvotřídní zážitek.
Už jeho debut Mazací hlava dokázal hodně lidí zaujmout, případně odradit, ale teprve jeho další film z něj udělal filmaře, o kterém se začalo pořádně mluvit. Příběh znetvořeného Johna Merricka Sloní muž byl nominován na osm Oscarů a zajistil Lynchovi zájem médií. Jeho následná adaptace kultovní knihy Duna ovšem nedopadla úplně podle představ fanoušků a režisér se zase začal věnovat osobnějším projektům. Osobitá detektiva Modrý samet, ještě osobitější romance Zběsilost v srdci a hlavně kultovní seriál Městečko Twin Peaks zajistily Lynchovi spousty oddaných fandů.
I tak ale byl jeho thriller Lost Highway na některé možná trošku moc a hned po téhle magořině natočil Lynch pro sichr nejpomalejší road movie na světě a vlastně i celkem příjemný a normální film Příběh Alvina Straighta, jehož hlavní herecká hvězda Richard Farnsworth získal za roli staříka, co cestuje na zahradním traktůrku, oscarovou nominaci. O dva roky později vzniklo Mulholland Drive a režisér se tak vrátil k osobitějším dílům, která mohou neznalému divákovi uvařit mozek. A slavil úspěch. Následné Indland Empire ale bylo přeci jenom už trochu moc.
Krom toho má ale na kontě i spoustu krátkých filmů, které se obyčejně nedostanou k nikomu jinému než k hardcore fanouškům. Každopádně Lynch umí překvapovat, umí být hnusný, umí navodit hodně nepříjemnou atmsoféru a vždycky si hlídá vizuál. A je originální. Stejně jako jeho reklamy. Těch natočil docela dost, my si však dnes dáme jen ty, které mají něco společného s konzolí Playstation 2. Upřímně - asi bych si jí po tomhle nekoupil.
Úsměvná
Mrazivá
Fakt divná
Tak která vás zaujala nejvíc?
Nějak si neumím představit, že po shlédnutí té třetí reklamy někdo běží do obchodu si koupit PlayStation, resp. že vůbec uvažuje že by si to koupil