Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Diskuze k článku The Last of Us: S01E05

příspěvky 1 - 4 Napsat příspěvek

9/10

Tak konečně se to podařilo a trvalo to jen polovinu série:D. Mazin s Druckmannem se rozhodli divákům v páté epizodě naservírovat dokonalou ukázku DNA herní předlohy se vším co k tomu patří a dokonce ještě s něčím navíc, co předem ze hry důvěrně známý příběh a postavy v něm obohatilo o další velice zajímavou vrstvu. Akční momenty, dramatické momenty, napínavé momenty, dojemné momenty, vtipné momenty, smutné momenty, přemýšlivé momenty, to vše je tady někdy ve větší a jindy pro změnu v menší míře přítomno, navíc ruku v ruce se všemi klíčovými stavebními prvky daného fikčního světa, respektive herní předlohy.
 
Jak už naznačil závěr předchozího dílu, pátá epizoda se primárně věnuje setkání hlavních hrdinů Joela a Ellie s bratrskou dvojicí Henryho a Sama a jak se dalo předem očekávat s ohledem na výbornou kvalitu zpracování příslušné pasáže ve hře, o úctyhodnou škálu emocí, památné okamžiky a dechberoucí (nekompromisní) koncovku zde není nouze, právě naopak.
 
Tvůrci hned v úvodu páté epizody předvedou velice chytrý tah tím, že se vyprávění vrátí v čase o nějakou dobu zpět a sleduje osudy obou bratrů ještě před tím, než se setkají s Joelem a Ellie. Tímto přirozeným způsobem tak dostává divák šanci se s oběma postavami důkladněji seznámit a postupně si k nim vybudovat nějaké citové pouto, což se následně skvěle zúročí během společného putování s Joelem a Ellie (v rámci rozhovoru v opuštěné školce o důvodech jejich pronásledování) a především pak v samotném, emocionálně silném, závěru. Kromě toho divák v této retrospektivní sekvenci zjistí, jak probíhalo uchopení moci ve městě ze strany revolučního hnutí a zejména co nepěkného následovalo poté pro všechny přeživší "na opačné straně barikády", což výmluvně demonstruje fakt, že vůbec nezáleží na tom, kdo je právě teď u moci, protože následky pro každého, kdo se aktuálně vládnoucímu režimu vzepře, budou stejně neblahé.
 
Následující děj se opět nedrží striktně herní předlohy, ovšem v zásadních událostech, jakým je samozřejmě smutně tragický osud obou bratrů, které uvěřitelně zpodobnili Johnson a Woodard, je velice věrný a nadto kreativní změny, ke kterým Mazin s Druckmannem opětovně přistoupili, tady přinášejí smysluplné rozšíření fungování zdejšího fikčního světa a důmyslně prohlubují charaktery samotných postavy, ať už pocházejí ze hry nebo byly vytvořeny specificky pro účely série. Týká se to jednak sluchového postižení, kterým oproti herní předloze nově Sam trpí, což dodává jeho vztahu s Henrym i ostatními postavami, tj. Joelem a Ellie, větší dynamiku (zvýšená zranitelnost a závislost na ostatních a současně zvýšená motivace pro ostatní jej ochránit) a v případě diváků to pak vyvolává potenciálně intenzivnější pocity empatie stran jeho následného osudu a jednak charakterového pozadí, výhradně v sérii se vyskytující, vůdkyně revolučního hnutí a její, taktéž nově vypracované, historické vztahové linky s Henrym.
 
Tvůrcům tyto doplňující příběhové prvky dovolují v páté epizodě rozehrát spousty vděčných motivů, které patří mezi nejsilnější stránky herní předlohy. Zmíněná Henryho společná (značně pohnutá) minulost s vůdkyní revolučního hnutí výborně reflektuje ve hře častokrát řešená témata přežití za každou cenu, morální dilemata, spojená s rozlišením dobra a zla, související složité volby většího vs menšího zla a otázky viny a trestu. Vůdkyně revolučního hnutí, představená v předchozím díle, ve kterém se pyšnila působivým nástupem na scénu, zde získává zajímavé psychologické pozadí a profiluje se do mnohem komplexnější postavy, která je poháněna vpřed svými traumaty z minulosti, jistě nikoliv náhodou podobným způsobem, jakým byla zpracována postava Abby z neméně vynikajícího herního pokračování. I v tomto případě hraje hlavní roli motiv nesmiřitelné touhy po pomstě za smrt svých blízkých, navenek vydávanou za volání po spravedlnosti, která ovšem plodí jen další touhu po pomstě, respektive nekonečnou vlnu násilí. Další pozoruhodná vrstva pak spočívá v kontrastu sympatického a nevinného vzezření Lynskey, která roli ztvárnila a násilného vystupování a brutálních činů, které daná postava páchá.  
 
V čem ovšem pátá epizoda naprosto triumfuje je akční stránka věci. Nejen, že samotná akce zaujímá téměř polovinu stopáže (a je tak svým rozsahem větší, než všechny ostatní akční sekvence v předchozích dílech dohromady), ale oproti předchozímu dílu naštěstí padá i výtka na zbytečnou umírněnost násilných výjevů, protože prostor tady dostává i explicitní brutalita (byť jde o sporadický okamžik), která k tomuto fikčnímu světu zkrátka patří.
 
V minulé epizodě došlo k vítané kombinaci prostředí, ve kterém se postavy pohybují (městská zástavba s venkovskými oblastmi a volnou přírodou) a oblíbenou filmovou poučku "vše v jednom" se tvůrci rozhodli chvályhodně použít i zde, tentokrát s ohledem na řady nepřátel, se kterými se postavy na své výpravě za nadějí, záchranou a vykoupením nedobrovolně střetnou. Na diváka tak v ději čeká velkolepá bitva ústředních postav se skupinou přeživších a nakažených najednou, což je v sérii vůbec poprvé, kdy se tak děje (konečně!) a k tomu ještě v takovém měřítku. Jako by toho nebylo málo, během zmíněné bitvy se nepřehlédnutelně představí další typ nepřátel (konečně!), v tomto případě nezastavitelný druh nakažených, známý ve hře jako Bloater (škoda, že se tvůrci v sérii vzdali konceptu šíření nákazy prostřednictvím spor, souboj s ním by tak jistě byl ještě o něco zábavnější). Nenápadné pomrknutí na fanoušky herní předlohy v podobě nepostradatelné odstřelovačské pušky, kterou Joel na konci dílu nabyde, je pak už jen příjemným bonusem na závěr.
 
Celkově jde o parádní divácký zážitek a prozatím rozhodně nejlepší díl v sérii. Takhle to má vypadat a doufám, že podobným stylem se bude ze strany tvůrců pokračovat až do samotného (snad strhujícího) finále celé série. Na své si přijdou současně příznivci přemýšlivějšího přístupu, preferující postavy i příznivci přímočarého uchopení, preferující akci a ideálně pak obě skupiny najednou. Byť mám trochu obavu, že do konce série se už diváci něčeho takového nedočkají a akce bude příště opět upozaděna ve prospěch postav.
256614
Tak konečně se to podařilo a trvalo to jen polovinu série*:D*. Mazin s Druckmannem se rozhodli divákům v páté epizodě naservírovat dokonalou ukázku DNA herní předlohy se vším co k tomu patří a dokonce ještě s něčím navíc, co předem ze hry důvěrně známý příběh a postavy v něm obohatilo o další velice zajímavou vrstvu. Akční momenty, dramatické momenty, napínavé momenty, dojemné momenty, vtipné momenty, smutné momenty, přemýšlivé momenty, to vše je tady někdy ve větší a jindy pro změnu v menší míře přítomno, navíc ruku v ruce se všemi klíčovými stavebními prvky daného fikčního světa, respektive herní předlohy.   Jak už naznačil závěr předchozího dílu, pátá epizoda se primárně věnuje setkání hlavních hrdinů Joela a Ellie s bratrskou dvojicí Henryho a Sama a jak se dalo předem očekávat s ohledem na výbornou kvalitu zpracování příslušné pasáže ve hře, o úctyhodnou škálu emocí, památné okamžiky a dechberoucí [spoiler](nekompromisní)[/spoiler] koncovku zde není nouze, právě naopak.   Tvůrci hned v úvodu páté epizody předvedou velice chytrý tah tím, že se [spoiler]vyprávění vrátí v čase o nějakou dobu zpět a sleduje osudy obou bratrů ještě před tím, než se setkají s Joelem a Ellie[/spoiler]. Tímto přirozeným způsobem tak dostává divák šanci se s oběma postavami důkladněji seznámit a postupně si k nim vybudovat nějaké citové pouto, což se následně skvěle zúročí během společného putování s Joelem a Ellie (v rámci rozhovoru [spoiler]v opuštěné školce o důvodech jejich pronásledování[/spoiler]) a především pak v samotném, emocionálně silném, závěru. Kromě toho divák [spoiler]v této retrospektivní sekvenci[/spoiler] zjistí, jak probíhalo [spoiler]uchopení moci ve městě ze strany revolučního hnutí[/spoiler] a zejména co nepěkného následovalo poté pro [spoiler]všechny přeživší "na opačné straně barikády"[/spoiler], což výmluvně demonstruje fakt, že vůbec nezáleží na tom, kdo je právě teď u moci, protože následky pro každého, kdo se aktuálně vládnoucímu režimu vzepře, budou stejně neblahé.   Následující děj se opět nedrží striktně herní předlohy, ovšem v zásadních událostech, jakým je samozřejmě [spoiler]smutně tragický[/spoiler] osud obou bratrů, které uvěřitelně zpodobnili Johnson a Woodard, je velice věrný a nadto kreativní změny, ke kterým Mazin s Druckmannem opětovně přistoupili, tady přinášejí smysluplné rozšíření fungování zdejšího fikčního světa a důmyslně prohlubují charaktery samotných postavy, ať už pocházejí ze hry nebo byly vytvořeny specificky pro účely série. Týká se to jednak [spoiler]sluchového postižení[/spoiler], kterým oproti herní předloze nově [spoiler]Sam trpí[/spoiler], což dodává jeho vztahu [spoiler]s Henrym i ostatními postavami, tj. Joelem a Ellie,[/spoiler] větší dynamiku (zvýšená zranitelnost a závislost na ostatních a současně zvýšená motivace pro ostatní jej ochránit) a v případě diváků to pak vyvolává potenciálně intenzivnější pocity empatie stran jeho následného osudu a jednak charakterového pozadí, výhradně v sérii se vyskytující, vůdkyně revolučního hnutí a její, taktéž nově vypracované, [spoiler]historické vztahové linky s Henrym[/spoiler].   Tvůrcům tyto doplňující příběhové prvky dovolují v páté epizodě rozehrát spousty vděčných motivů, které patří mezi nejsilnější stránky herní předlohy. Zmíněná [spoiler]Henryho společná (značně pohnutá) minulost s vůdkyní revolučního hnutí[/spoiler] výborně reflektuje ve hře častokrát řešená témata přežití za každou cenu, morální dilemata, spojená s rozlišením dobra a zla, související složité volby většího vs menšího zla a otázky viny a trestu. Vůdkyně revolučního hnutí, představená v předchozím díle, ve kterém se pyšnila působivým nástupem na scénu, zde získává zajímavé psychologické pozadí a profiluje se do mnohem komplexnější postavy, která je poháněna vpřed svými traumaty z minulosti, jistě nikoliv náhodou podobným způsobem, jakým byla zpracována postava Abby z neméně vynikajícího herního pokračování. I v tomto případě hraje hlavní roli motiv [spoiler]nesmiřitelné touhy po pomstě za smrt svých blízkých, navenek vydávanou za volání po spravedlnosti, která ovšem plodí jen další touhu po pomstě, respektive nekonečnou vlnu násilí[/spoiler]. Další pozoruhodná vrstva pak spočívá v kontrastu sympatického a nevinného vzezření Lynskey, která roli ztvárnila a násilného vystupování a brutálních činů, které daná postava páchá.     V čem ovšem pátá epizoda naprosto triumfuje je akční stránka věci. Nejen, že samotná akce zaujímá téměř polovinu stopáže (a je tak svým rozsahem větší, než všechny ostatní akční sekvence v předchozích dílech dohromady), ale oproti předchozímu dílu naštěstí padá i výtka na zbytečnou umírněnost násilných výjevů, protože prostor tady dostává i explicitní brutalita (byť jde o [spoiler]sporadický okamžik[/spoiler]), která k tomuto fikčnímu světu zkrátka patří.   V minulé epizodě došlo k vítané kombinaci prostředí, ve kterém se postavy pohybují (městská zástavba s venkovskými oblastmi a volnou přírodou) a oblíbenou filmovou poučku "vše v jednom" se tvůrci rozhodli chvályhodně použít i zde, tentokrát s ohledem na řady nepřátel, se kterými se postavy na své výpravě za nadějí, záchranou a vykoupením nedobrovolně střetnou. Na diváka tak v ději čeká [spoiler]velkolepá bitva ústředních postav se skupinou přeživších a nakažených najednou[/spoiler], což je v sérii vůbec poprvé, kdy se tak děje (konečně!) a k tomu ještě v takovém měřítku. Jako by toho nebylo málo, během [spoiler]zmíněné bitvy se nepřehlédnutelně představí další typ nepřátel[/spoiler] (konečně!), v tomto případě [spoiler]nezastavitelný druh nakažených, známý ve hře jako Bloater (škoda, že se tvůrci v sérii vzdali konceptu šíření nákazy prostřednictvím spor, souboj s ním by tak jistě byl ještě o něco zábavnější)[/spoiler]. Nenápadné pomrknutí na fanoušky herní předlohy v podobě nepostradatelné [spoiler]odstřelovačské pušky, kterou Joel na konci dílu nabyde[/spoiler], je pak už jen příjemným bonusem na závěr.   Celkově jde o parádní divácký zážitek a prozatím rozhodně nejlepší díl v sérii. Takhle to má vypadat a doufám, že podobným stylem se bude ze strany tvůrců pokračovat až do samotného (snad strhujícího) finále celé série. Na své si přijdou současně příznivci přemýšlivějšího přístupu, preferující postavy i příznivci přímočarého uchopení, preferující akci a ideálně pak obě skupiny najednou. Byť mám trochu obavu, že do konce série se už diváci něčeho takového nedočkají a akce bude příště opět upozaděna ve prospěch postav.
9/10
0 -1
reagovat
reaguje na: HotShot
Souhlasím s tím, že třetí díl byl dosud TOP.
256605
Souhlasím s tím, že třetí díl byl dosud TOP.
256604
1 -2
reagovat
Hádám, že tady se s většinovým názorem tentokrát úplně neshodnu. Jsem jeden z těch, pro které přišel zatím vrchol ve 3. díle. Pátý díl mi přišel fajn ale osobně jsem na sobě mohl pozorovat, že způsob jakým jsou ty nové postavy představené a prokreslené na mě prostě nezafungoval.

Zatímco s Billem a Frankem to podle mě byla mistrovská práce a když od nich Joel s Ellie odcházeli, byl jsem úplně zničenej, tak tady, kde se Henry a Sam představují způsobem "otevřu pusu a následuje exposition dump, to na mě nezafungovalo a k srdci mi přirůst opravdu nestihli. Neměl jsem pocit, že bych je znal a nestihlo mi na nich záležet víc než na libovolném nevinném dítěti.

Jinak chápu, že kombinace tohohle a kupy zombíků plus nového mega zombíka určitě většinu lidí potěší, ale pro mě to úplně nestačilo.


Oba poslední díly jsou za mě zatím ty jslabší z doposud vydaných a doufám, že to zase bude stoupat nahoru.
256604
Hádám, že tady se s většinovým názorem tentokrát úplně neshodnu. Jsem jeden z těch, pro které přišel zatím vrchol ve 3. díle. Pátý díl mi přišel fajn ale osobně jsem na sobě mohl pozorovat, že způsob jakým jsou ty nové postavy představené a prokreslené na mě prostě nezafungoval. [spoiler]Zatímco s Billem a Frankem to podle mě byla mistrovská práce a když od nich Joel s Ellie odcházeli, byl jsem úplně zničenej, tak tady, kde se Henry a Sam představují způsobem "otevřu pusu a následuje exposition dump, to na mě nezafungovalo a k srdci mi přirůst opravdu nestihli. Neměl jsem pocit, že bych je znal a nestihlo mi na nich záležet víc než na libovolném nevinném dítěti. Jinak chápu, že kombinace tohohle a kupy zombíků plus nového mega zombíka určitě většinu lidí potěší, ale pro mě to úplně nestačilo. [/spoiler] Oba poslední díly jsou za mě zatím ty jslabší z doposud vydaných a doufám, že to zase bude stoupat nahoru.
1 -2
reagují: Child
reagovat
Konec tohoto dílu byl fakt masakr se vším všudy. Jen je škoda klišovité smrti Kathleen, a postupu v tunelech pod městem, kde jsem si chvíli říkal, že by bylo fajn, kdyby to působilo jako post-apo Morie z Pána prstenů. 

Jinak si ještě myslím, že si tvůrci zadělávají na různé spin-offy vedlejších postav, protože mi vlastně ty mikropříběhy, které vždycky skončí hned v dané epizodě, docela vyhovují a jednak mě ty postavy nevy.írají a jednak by mi nevadilo se jim věnovat v jiných sériích. Scénáristicky je to fakt promakaná práce. 

Jsem zvědav, jestli někdy uvidíme díl čistě jen se zombíky, zatím to vypadá, že největší zhoubou světa jsou samotní lidi, než zombíci. Což mě imponuje samozřejmě, ale přeci jen, chtěl bych ten masakr z konce pátého dílu zažívat častěji.
256603
Konec tohoto dílu byl fakt masakr se vším všudy. Jen je škoda klišovité [spoiler]smrti Kathleen[/spoiler], a postupu v tunelech pod městem, kde jsem si chvíli říkal, že by bylo fajn, kdyby to působilo jako post-apo Morie z Pána prstenů.  Jinak si ještě myslím, že si tvůrci zadělávají na různé spin-offy vedlejších postav, protože mi vlastně ty mikropříběhy, které vždycky skončí hned v dané epizodě, docela vyhovují a jednak mě ty postavy nevy.írají a jednak by mi nevadilo se jim věnovat v jiných sériích. Scénáristicky je to fakt promakaná práce.  Jsem zvědav, jestli někdy uvidíme díl čistě jen se zombíky, zatím to vypadá, že největší zhoubou světa jsou samotní lidi, než zombíci. Což mě imponuje samozřejmě, ale přeci jen, chtěl bych ten masakr z konce pátého dílu zažívat častěji.
2 0
reagovat
Komentáře
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení

Zapomenuté heslo
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Vytvářet filmové blogy
  4. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  5. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
registrovat se